Madencilik Danışmanınız

Süreçler ve Başvuru Hakkında Bilgileri bu Sayfada İnceleyebilirsiniz

Madencilik Projeleri - Yatırım Danışmanlığı

İhlas Gayrimenkul A.Ş. Uhdesindeki ruhsatlarda yapılan çalışmalarımız

Tamamlanan Projeler
Tamamlanan Projeler

İhlas Gayrimenkul Proje Geliştirme ve Ticaret A.Ş. nin elinde bulundurduğu 9 adet ruhsatın, tamamında İşletme Ruhsatı alınmış bulunmaktadır,

Manisa-Salihli (Au, Kuvars ve Polimetal) ruhsatımız için İşletme İzni de çıkarılmış olup, bu sahamız madencilik yapmaya şu an için hazır durumdadır. Yatırım görüşmeleri yaptığımız firmalara, öncelikli olarak bu ruhsatımız teklif edilmektedir.

Kalan 8 adet ruhsat sahasında yapılan jeolojik incelemelerde, maden mostraları ve cevher oluşumları gözlenmiş ancak, işletme safhasına geçebilmek için bu sahalarda ciddi tenör ve rezerv tespiti çalışmalarının da yapılması gerekmektedir. Bu amaçla daha önce sahada yapılan (Jeokimya ve Jeofizik) çalışmalarının devamı olarak, JORC ve benzeri maden standartlarından herhangi birine uygun olarak Maden Rezerv Etüdü ve Değerlemesi yapılması, bunun için de ilave “Yarma ve Sondaj” çalışmalarına devam edilmesi zorunluluk arz etmektedir. Ancak bu sonuçlar ortaya çıktıktan sonra bu ruhsatlar için yatırım yapılması düşünülebilir. Diğer yandan elde edilecek olan bu tenör ve rezerv verileri, daha sonra UMREK çatısı altında kayıtlı bulunan, raporlama yetkinliğine sahip bir QP (Quality Personel) ye rapor hazırlatılarak, sektörde yatırım yapmak isteyen maden firmalarına da sunulabilir.

Önümüzdeki dönemde bu sahalarımızda yukarıdaki Ar&Ge yatırımları yapılarak, Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü’ne “İşletme İzni” başvurusu yapılması planlanmakta olup, halen yatırımcı firmalar ile görüşmelere devam edilmektedir.

Bu sahalarımız şunlardır:

  • 4 Adet Kahramanmaraş ruhsatı – Linyit, Leonardit ve Gidya Toprağı Sahası
  • 1 Adet Balıkesir-Kepsut ruhsatı – Altın, Gümüş ve Bakır Sahası
  • 1 Adet Balıkesir-Ayvalık ruhsatı – Demir ve Bakır Sahası
  • 1 Adet Burdur-Yeşilova ruhsatı – Krom Sahası
  • 1 Adet Kastamonu-Tosya ruhsatı – Mangan Sahası

Türkiye'de Yatırım Süreçleri Kılavuzu

Kaynak: Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi İnternet Sitesi,
https://ipg.invest.gov.tr/

Madencilik Yatırım Süreçleri PDF dosyasını indirin.

Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi, şirket kuruluşundan tesisin hizmete açılmasına kadar Türkiye'de gerçekleştirilecek yatırımlar için gerekli tüm bürokratik süreçleri kapsayan bir rehber yayımladı. Bu rehber, yatırımcıların ihtiyaç duyduğu tüm bilgilere kolayca ulaşmalarını amaçlıyor.

Sektörler

Rehberin 'Sektörler' kısmında, 8 ana sektöre yönelik yatırım süreçleri detaylı bir şekilde ele alınıyor. Bu sektörler şunlardır: Hizmet İmalat Lojistik Madencilik Orman ve Orman Ürünleri Tarım ve Hayvancılık Her sektör için izlenmesi gereken süreçler, alt sektörler özelinde akış şemaları şeklinde gösteriliyor. Ayrıca, süreç akış şemalarında mevcutsa devlet destekleri ve teşvikler hakkında da bilgiler yer alıyor.

1. Atık Bertaraf ve Geri Kazanım

2. Enerji

3. Hizmet

4. İmalat

5. Lojistik

6. Madencilik

7. Orman ve Orman Ürünleri

8. Tarım ve Hayvancılık

Her sektör için izlenmesi gereken süreçler, alt sektörler özelinde akış şemaları şeklinde gösteriliyor. Ayrıca, süreç akış şemalarında mevcutsa devlet destekleri ve teşvikler hakkında da bilgiler yer alıyor.

Enerji Sektörü

Örneğin, enerji sektöründe yatırım süreçleri, konvansiyonel (kömür ve doğalgaz) ve yenilenebilir (hidrolik, rüzgâr, güneş, biyokütle ve jeotermal) kaynaklardan enerji üretimine göre farklılaşıyor. Yenilenebilir enerji üretiminde ise lisanslı ve lisanssız üretim süreçleri ayrı ayrı tarif edilmiş.

Rüzgâr enerjisi alt sektöründe, lisanslı üretim için izlenmesi gereken adımlar şunlardır:

  • Lisans alma süreci
  • Şirket kuruluşu
  • İlgili kurumlarla bağlantı anlaşmasının yapılması
  • ÇED (Çevresel Etki Değerlendirmesi) ve imar planı süreçleri

Bu adımların sonunda, enerji sektörüne yönelik Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nın Yatırım Teşvik Sistemi ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'nın desteklerinden (YEKDEM, Verimlilik Artırıcı Projeler, Gönüllü Anlaşma Destekleri) bahsediliyor.

Diyagramlar

Rehberin 'Diyagramlar' bölümünde, anonim şirket kurulum aşamalarından yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik üretimine kadar birçok sürece ilişkin yönlendirici bilgiler, akış şemaları şeklinde sunuluyor. Anonim şirket kuruluşu için gereken adımlar şu şekilde sıralanmış:

  1. MERSİS internet adresine ücretsiz üyelik oluşturulması
  2. MERSİS’te şirket sözleşmesi hazırlanması
  3. Yetkili kişilerin imza beyanlarının hazırlanması
  4. Nakdi olarak taahhüt edilen sermayenin en az %25’inin şirket banka hesabına yatırılması
  5. Tescil için ticaret sicil müdürlüğüne başvurulması
  6. MERSİS sistemi üzerinden başvuru numarası alınması
  7. Başvuru numarası ile ticaret sicil müdürlüğünden randevu alınması
  8. Ticaret sicil müdürlüğünde şirket kuruluş işlemlerinin tamamlanması

Kaynaklar ve İndirilebilir İçerikler

Rehberde sunulan bilgiler ve akış şemaları, PNG, JPEG, SVG formatlarında görsel olarak veya PDF formatında doküman olarak indirilebiliyor. Ayrıca, rehber içerisinde arama yapılarak ilgilenilen sektör veya bürokratik sürece kolaylıkla ulaşılabiliyor.

Madencilik Yatırım Süreçleri Diagramları

Maden Sektörü Yatırım Süreci

Arama Ruhsatı alımından son aşamaya kadar adımlar.

Madencilikte Yatırım Teşvik

Madencilik Yatırımlarında Yatırım Teşvik Sistemi ve Öncelikli Yatırımlar

Madencilik yatırımları, bakanlar kurulu kararı ile yatırım teşvik sisteminde öncelikli yatırımlar kapsamına alınarak, 5. Bölge yatırım teşvik belgesi destek unsurlarından yararlanmaktadır.

Yatırım Teşvik sisteminde madencilik yatırımlarında II. III. VI. V. VI. Grup madenlerin çıkarılması ve işlenmesi öncelikli yatırımlar kapsamına alınmıştır. Mermer ocakları veya mermer işleme tesisleri ile diğer II. grup ve üstü maden ocakları veya işleme tesislerine bölgesel teşvik kapsamında yatırım teşvik belgesi verilir. Buna göre;

Maden istihraç yatırımları ve/veya maden işleme yatırımları Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından düzenlenen geçerli bir maden işletme ruhsatı ve izni kapsamında 3213 sayılı Maden Kanununun 2. maddesinin 4-b grubunda yer alan madenlerin girdi olarak kullanıldığı elektrik üretimi yatırımları

ÖNEMLİ NOT : (4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununda tanımlanan I. grup madenler ve mıcır yatırımları ile İstanbul ilinde gerçekleştirilecek istihraç ve/veya işleme yatırımları bölgesel yatırım teşvik belgesi alamazlar. Ancak genel teşvik belgesi alabilirler. 1-Aşağıdaki ve İstanbul ili Maden istihraç yatırımları ve/veya maden işleme tesisleri öncelikli yatırımlar kapsamında değildir. Bu yatırımlar genel teşvik belgesi kapsamında KDV ve GÜMRÜK muafiyetinden yararlanırlar.

İki

Madencilik Grupları

I. Grup madenler

İnşaat ile yol yapımında kullanılan ve tabiatta doğal olarak bulunan kum ve çakıl. Tuğla-kiremit kili, Çimento kili, Marn, Puzolanik kayaç (Tras) ile çimento ve seramik sanayilerinde kullanılan ve diğer gruplarda yer almayan kayaçlar. 2-Aşağıdaki Maden istihraç yatırımları ve/veya maden işleme yatırımları öncelikli yatırımlar kapsamına alınmıştır. Bu yatırımlara bölgesel yatırım teşvik belgesi verilir.

II. Grup madenler

Kalsit, Dolomit, Kalker, Granit, Andezit, Bazalt gibi kayaçlardan Agrega, mıcır veya öğütülerek kullanılacak kayaçlar. Mermer, Traverten, Granit, Andezit, Bazalt gibi blok olarak üretilen taşlar ile dekoratif amaçla kullanılan doğal taşlar.

III. Grup madenler

Deniz, göl, kaynak suyundan elde edilecek eriyik halde bulunan tuzlar, karbondioksit (CO2) gazı (jeotermal, doğal gaz ve petrol alanları hariç).

IV. Grup madenler

Kaolen Dikit, Nakrit, Halloysit, Endellit, Anaksit, Bentonit, Montmorillonit, Baydilit, Nontronit, Saponit, Hektorit, İllit, Vermikülit, Allofan, İmalogit, Klorit, Sepiyolit, Paligorskit (Atapuljit), Loglinit ve bunların karışımı killer, Refrakter killer, Jips, Anhidrit, Alünit (Şap), Halit, Sodyum, Potasyum, Lityum, Kalsiyum, Magnezyum, Klor, Nitrat, İyot, Flor, Brom ve diğer tuzlar, Bor tuzları (Kolemanit, Uleksit, Borasit, Tinkal, Pandermit veya bünyesinde en az %10 B2O3 içeren diğer Bor mineralleri), Stronsiyum tuzları (Selestin, Stronsiyanit), Barit, Vollastonit, Talk, Steattit, Pirofillit, Diatomit, Olivin, Dunit, Sillimanit, Andaluzit, Dumortiorit, Disten (Kyanit), Fosfat, Apatit, Asbest (Amyant), Manyezit, Huntit, Tabiî Soda mineralleri (Trona, Nakolit, Davsonit), Zeolit, Pomza, Pekştayn, Perlit, Obsidyen, Grafit, Kükürt, Flüorit, Kriyolit, Zımpara Taşı, Korundum, Diyasporit, Kuvars, Kuvarsit ve bileşiminde en az %80 SiO2 ihtiva eden Kuvars kumu, Feldispat (Feldispat ve Feldispatoid grubu mineraller), Mika (Biyotit, Muskovit, Serisit, Lepidolit, Flogopit), Nefelinli Siyenit, Kalsedon (Sileks, Çört). Turba, Linyit, Taşkömürü, kömüre bağlı metan gazı , Antrasit, Asfaltit, Bitümlü Şist, Altın, Gümüş, Platin, Bakır, Kurşun, Çinko, Demir, Pirit, Manganez, Krom, Civa, Antimuan, Kalay, Vanadyum, Arsenik, Molibden, Tungsten (Volframit, Şelit), Kobalt, Nikel, Kadmiyum, Bizmut, Titan (İlmenit, Rutil), Alüminyum (Boksit, Gipsit, Böhmit), Nadir toprak elementleri (Seryum Grubu, Yitriyum Grubu) ve Nadir toprak mineralleri (Bastnazit, Monazit, Ksenotim, Serit, Oyksenit, Samarskit, Fergusonit), Sezyum, Rubidyum, Berilyum, İndiyum, Galyum, Talyum, Zirkonyum, Hafniyum, Germanyum, Niobyum, Tantalyum, Selenyum, Telluryum, Renyum.

V. Grup madenler

Elmas, Safir, Yakut, Beril, Zümrüt, Morganit, Akuvamarin, Heliodor, Aleksandirit, Agat, Oniks, Sardoniks, Jasp, Karnolin, Heliotrop, Kantaşı, Krizopras, Opal (İrize Opal, Kırmızı Opal, Siyah Opal, Ağaç Opal), Kuvars kristalleri (Ametist, Sitrin, Neceftaşı (Dağ kristali), Dumanlı Kuvars, Kedigözü, Avanturin, Venüstaşı, Gül Kuvars), Turmalin (Rubellit, Vardelit, İndigolit), Topaz, Aytaşı, Turkuaz (Firuze), Spodümen, Kehribar, Lazurit (Lapislazuli), Oltutaşı, Diopsit, Amozonit, Lületaşı, Labrodorit, Epidot (Zeosit, Tanzonit), Spinel, Jadeit, Yeşim veya Jad, Rodonit, Rodokrozit, Granat Minarelleri (Spesartin, Grosüllar Hessanit, Dermontoit, Uvarovit, Pirop, Almandin), Diaspor Kristalleri, Kemererit

VI. Grup madenle

Radyoaktif Mineraller ve diğer radyoaktif maddeler. Örneğin: afyon, muğla ,izmir, Antalya’ da madencilik yatırımı yapan yatırımcılar 1. Bölge teşviği kapsamında olmalarına rağmen madencilik yatırımı öncelikli yatırım olduğu için 5.Bölge teşviğinden faydalanır.

Üç

Öncelikli Destek Unsurları

Yatırım Teşvik Sistemi Destek Unsurları Karşılaştırması

Öncellikli Destek Unsurları5.Bölge6.Bölge
KDV İstisnası %18VARVAR
Gümrük Vergisi Muafiyeti %2VARVAR
Vergi İndirimiVergi İndirim Oranı%80%90
Yatırıma Katkı Oranı%40%50
Yatırım dönemi vergi indirimi%50%80
İşletme dönemi vergi indirimi%50%20
Sigorta Primi İşveren
Hissesi Desteği
Uygulama Süresi7 Yıl10 Yıl
Destek Tutarının Azami Miktarı
(Destek Tutarının Sabit Yatırım Tutarına Oranı)
%35%50
Yatırım Yeri TahsisiVARVAR
Faiz Desteğiİç Kredi5 Puan7 Puan
Döviz / Dövize Endeksli Kredi2 Puan2 Puan
Azami Destek Tutarı (Milyon TL)1.4 Milyon1.8 Milyon
Sigorta Primi DesteğiYOK10 Yıl
Gelir Vergisi Stopajı DesteğiYOKVAR
İnşaat-Yapı Harçları MuafiyetiVARVAR
Emlak Vergisi MuafiyetiVARVAR
Damga Vergisi MuafiyetiVARVAR

Madencilik yatırımlarında 5.Bölge desteklerinden yararlanan iller:

1.2.3.4.5. bölgedeki illerAdana Adıyaman Afyonkarahisar Aksaray Amasya Ankara Antalya Artvin Aydın Balıkesir Bartın Bayburt Bilecik Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hatay Isparta İstanbul İzmir Kahramanmaraş Karabük Karaman Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mersin Muğla Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Sinop Sivas Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Yalova Yozgat Zonguldak

Dört

Desteklenen Makine ve Teçhizat Listesi

Maden Ocakları ve İşleme Tesisleri İçin Gümrük Vergisi ve KDV Muafiyeti Uygulanan Makine ve Teçhizat Listesi

No.Makine ve Teçhizat
1Dağ Kesim Makineleri
2Lastikli ve zincirli kazıcı ve yükleyiciler
3Kamyonlar
4Sondaj makineleri
5Eleme ve kırma tesisleri
6Forkliftler
7Kompresörler
8Este
9Katrak
10Silim makinesi
11Konveyör bantlar
12Honlama makinesi
13Kalibre makinesi
14Blok kesme makinesi
15Köprü kesim makinesi
16Triming hattı
17Pah cila makinesi
18Ebatlama makinesi
19Otomatik plaka yükleme-boşaltma makinesi
20Pergel vinç ve vakum
21Tuz kurutma makinesi
22Tuz paketleme makinesi
23Trafo
24Jeneratör
25Tuz tablet makinesi
26Tuz toplama frezesi
27Santrefüj tuz sıkma makinesi

Beş

Madencilik ve Enerji Yatırımlarında Gereken Bilgi ve Belgeler

Yatırım Konusuna Bağlı Olarak Yatırım Teşvik Belgesi Talebinde Bulunulmadan Önce İlgili Mevzuatı Gereği Diğer Kamu Kurum ve Kuruluşlarından Alınması Zorunlu Olan Bilgi ve Belgeler

  1. Madencilik ve enerji yatırımlarında:
    • a) 3213 sayılı Maden Kanunu'na tabii istihraç ve entegrasyon yatırımlarında, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Maden İşleri Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenmiş İşletme Ruhsatı ve İşletme İzininin tasdikli suretleri,
    • b) 3213 sayılı Maden Kanunu'nda tanımlanan 1(a) grubu madenler için İl Özel İdareleri tarafından ruhsatlandırılmış işletme ruhsatı tasdikli sureti,
    • c) Elektrik Piyasası Yönetmeliği kapsamında elektrik enerjisi üretimi, iletimi ve dağıtımına yönelik yatırımlarda Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından yatırımcı adına düzenlenen lisansın/ön lisansın tasdikli sureti,
    • ç) Lisanssız elektrik üretimi yapacak tesisler için yetkili kurumdan alınacak proje onay yazısı,
    • d) Jeotermal sondaj ve üretim yatırımlarında işletme ruhsatı, petrol ve doğalgaz sondaj ve üretim yatırımlarında ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının mevzuatında yer alan nihai izin ve/veya ruhsatlar,
    • e) Rödovanslı madencilik yatırımlarında sözleşme/anlaşma yapılan kamu kurumu veya iştirakinden alınacak yazı.

Altı

İllere Göre Yatırım Teşvik Belgesi

Yatırım yapmak istediğiniz ili seçiniz.

OrduLink: Ordu İli Yatırım Teşvik BelgesiSamsunLink: Samsun İli Yatırım Teşvik BelgesiGaziantepLink: Gaziantep İli Yatırım Teşvik BelgesiKocaeliLink: Kocaeli İli Yatırım Teşvik BelgesiBalıkesirLink: Balıkesir İli Yatırım Teşvik BelgesiÇanakkaleLink: Çanakkale İli Yatırım Teşvik BelgesiTokatLink: Tokat İli Yatırım Teşvik BelgesiGiresunLink: Giresun İli Yatırım Teşvik BelgesiErzincanLink: Erzincan İli Yatırım Teşvik BelgesiBingölLink: Bingöl İli Yatırım Teşvik BelgesiHatayLink: Hatay İli Yatırım Teşvik BelgesiAdanaLink: Adana İli Yatırım Teşvik BelgesiÇorumLink: Çorum İli Yatırım Teşvik BelgesiKırıkkaleLink: Kırıkkale İli Yatırım Teşvik BelgesiNiğdeLink: Niğde İli Yatırım Teşvik BelgesiAksarayLink: Aksaray İli Yatırım Teşvik BelgesiKırşehirLink: Kırşehir İli Yatırım Teşvik BelgesiYozgatLink: Yozgat İli Yatırım Teşvik BelgesiAmasyaLink: Amasya İli Yatırım Teşvik BelgesiMuşLink: Muş İli Yatırım Teşvik BelgesiBatmanLink: Batman İli Yatırım Teşvik BelgesiKarsLink: Kars İli Yatırım Teşvik BelgesiIğdırLink: Iğdır İli Yatırım Teşvik BelgesiDüzceLink: Düzce İli Yatırım Teşvik BelgesiZonguldakLink: Zonguldak İli Yatırım Teşvik BelgesiKarabükLink: Karabük İli Yatırım Teşvik BelgesiYalovaLink: Yalova İli Yatırım Teşvik BelgesiSakaryaLink: Sakarya İli Yatırım Teşvik BelgesiÇankırıLink: Çankırı İli Yatırım Teşvik BelgesiBoluLink: Bolu İli Yatırım Teşvik BelgesiEdirneLink: Edirne İli Yatırım Teşvik BelgesiEskişehirLink: Eskişehir İli Yatırım Teşvik BelgesiKonyaLink: Konya İli Yatırım Teşvik BelgesiBursaLink: Bursa İli Yatırım Teşvik BelgesiKırklareliLink: Kırklareli İli Yatırım Teşvik BelgesiİstanbulLink: İstanbul İli Yatırım Teşvik BelgesiKaramanLink: Karaman İli Yatırım Teşvik BelgesiAntalyaLink: Antalya İli Yatırım Teşvik BelgesiAfyonLink: Afyon İli Yatırım Teşvik BelgesiBurdurLink: Burdur İli Yatırım Teşvik BelgesiIspartaLink: Isparta İli Yatırım Teşvik BelgesiAydınLink: Aydın İli Yatırım Teşvik BelgesiManisaLink: Manisa İli Yatırım Teşvik BelgesiDiyarbakırLink: Diyarbakır İli Yatırım Teşvik BelgesiAdıyamanLink: Adıyaman İli Yatırım Teşvik BelgesiK. MaraşLink: K. Maraş İli Yatırım Teşvik BelgesiKayseriLink: Kayseri İli Yatırım Teşvik BelgesiElazığLink: Elazığ İli Yatırım Teşvik BelgesiMersinLink: Mersin İli Yatırım Teşvik BelgesiSinopLink: Sinop İli Yatırım Teşvik BelgesiArtvinLink: Artvin İli Yatırım Teşvik BelgesiRizeLink: Rize İli Yatırım Teşvik BelgesiTrabzonLink: Trabzon İli Yatırım Teşvik BelgesiAnkaraLink: Ankara İli Yatırım Teşvik BelgesiŞanlıurfaLink: Şanlıurfa İli Yatırım Teşvik BelgesiBayburtLink: Bayburt İli Yatırım Teşvik BelgesiErzurumLink: Erzurum İli Yatırım Teşvik BelgesiMardinLink: Mardin İli Yatırım Teşvik BelgesiŞırnakLink: Şırnak İli Yatırım Teşvik BelgesiSiirtLink: Siirt İli Yatırım Teşvik BelgesiHakkariLink: Hakkari İli Yatırım Teşvik BelgesiVanLink: Van İli Yatırım Teşvik BelgesiArdahanLink: Ardahan İli Yatırım Teşvik BelgesiKilisLink: Kilis İli Yatırım Teşvik BelgesiBartınLink: Bartın İli Yatırım Teşvik BelgesiTekirdağLink: Tekirdağİli Yatırım Teşvik BelgesiİzmirLink: İzmir İli Yatırım Teşvik BelgesiKastamonuLink: Kastamonu İli Yatırım Teşvik BelgesiMuğlaLink: Muğla İli Yatırım Teşvik BelgesiKütahyaLink: Kütahya İli Yatırım Teşvik BelgesiNevşehirLink: Nevşehir İli Yatırım Teşvik BelgesiSivasLink: Sivas İli Yatırım Teşvik BelgesiTunceliLink: Tunceli İli Yatırım Teşvik BelgesiMalatyaLink: Malatya İli Yatırım Teşvik BelgesiAğrıLink: Ağrı İli Yatırım Teşvik BelgesiBitlisLink: Bitlis İli Yatırım Teşvik BelgesiGümüşhaneLink: Gümüşhane İli Yatırım Teşvik BelgesiOsmaniyeLink: Osmaniye İli Yatırım Teşvik BelgesiBilecikLink: Bilecik İli Yatırım Teşvik BelgesiDenizliLink: Denizli İli Yatırım Teşvik BelgesiUşakLink: Uşak İli Yatırım Teşvik BelgesiBirGirisim.com.tr

Lejant

  • Bölge 1
  • Bölge 2
  • Bölge 3
  • Bölge 4
  • Bölge 5
  • Bölge 6

Maden - Cevher Alım Satım Desteği

Bakır Cevheri (Tüvenan - Konsantre)

Bakır Cevheri (Tüvenan - Konsantre)

Kurşun - Çinko Cevheri (Tüvenan - Konsantre)

Kurşun - Çinko Cevheri (Tüvenan - Konsantre)

Krom Cevheri (Tüvenan - Konsantre)

Krom Cevheri (Tüvenan - Konsantre)

Demir Cevheri (Tüvenan - Konsantre)

Demir Cevheri (Tüvenan - Konsantre)

Maden Ruhsat Alımı - İhale Danışmanlığı

MADEN SAHALARI İHALE YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; maden sahalarının veya alanlarının ihale edilmesi ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik;

  • a) Herhangi bir sebeple hükümden düşmüş, terk edilmiş veya taksir edilmiş alanların,
  • b) II. Grup (b) bendi ve IV. Grup madenler dışındaki yeni alanların,
  • c) Ruhsat sahaları arasında tek başına madencilik yapılamayacak büyüklükteki alanların,
  • ç) Tesis şartına bağlı ihale alanlarının,
  • d) Havza madenciliğini geliştirmek ve jeolojik yapıyı aydınlatmak amacıyla yeni oluşturulan alanlar ile ihalelik durumdaki sahaların ve alan sınırlamasına bakılmaksızın birleştirilen alanların,
  • e) Mülga 6309 sayılı Maden Kanunu hükümleri uyarınca verilmiş olan ve bu Kanuna göre ruhsat hukuku devam eden çakışmalı işletme ruhsat sahalarında yeni bir maden bulunması halinde, çakışmalı alandaki maden hakkının bu ruhsat sahipleri arasında,
  • f) Kısıtlama gerekçesi ortadan kalkan ruhsat sahalarının,
  • g) Kanunun 29 uncu maddesinin sekizinci ve dokuzuncu fıkraları kapsamında iptal edilen ruhsat sahaları alan sınırlamasına bakılmaksızın,

ihale edilmesine ilişkin usul ve esasları kapsar.

Dayanak

MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

  • a) Arama ruhsatı: Belirli bir alanda, belirli bir süre ile maden arama faaliyetlerinde bulunulabilmesi için verilen yetki belgesini,
  • b) Aritmetik ortalamanın %50'si: İhaleye verilen geçerli kapalı teklif bedellerinin toplamının geçerli teklif sayısına bölünmesiyle bulunan tutarın yarısını,
  • c) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
  • ç) Erişim numarası: Genel Müdürlük bilgi işlem sistem kayıtlarında ihalesi yapılacak pafta ve koordinatları belirtilen alanları ifade eden numarayı,
  • d) Genel Müdürlük: Maden İşleri Genel Müdürlüğünü,
  • e) İhale: Bu Yönetmelikte belirtilen usul ve şartlarda ruhsat, sertifika ve maden hakkının müracaatçılar arasından seçilecek gerçek veya tüzel kişi üzerine bırakıldığını gösteren ve Genel Müdürlüğün onayı ile tamamlanan işlemleri,
  • f) İhale bedeli: İşletme ruhsat taban bedelinden az olmamak üzere ihale sonucu oluşan bedeli,
  • g) İhale bedelinin yatırılacağı yer: İhalede teklif edilen ihale bedelinin yatırılması için ihale şartnamesinde belirtilen banka hesabını,
  • ğ) İhale bedelleri yatırma takip çizelgesi: Yapılan ihale sonucunda oluşan nihai teklifleri ve ihale bedelinin yatırılma tarihlerini gösteren, ihale salonunda hazır bulunan müracaatçılara ve komisyon üyelerine imzalattırılan formu (EK-1),
  • h) İhale ilanı: Resmî Gazete’de yayımlanmayı ve ihale edilmek üzere ilana çıkarılan sahaların Genel Müdürlük internet sayfasında ilanını,
  • ı) İhale komisyonu: Genel Müdürlükçe görevlendirilen biri başkan olmak üzere beş asil ve beş yedek üyeden oluşan komisyonu,
  • i) İhale müracaat formu: Bu Yönetmelik ekinde yer alan “Ruhsat/Sertifika İhale Müracaat Formunu” (EK-2),
  • j) İhale şartnamesi: Genel Müdürlükçe hazırlanan ve ihale koşullarını düzenleyen belgeyi,
  • k) İhale teminatı: İhale şartnamesinde belirtilen tutarda ve koşullarda, ilgili muhasebe biriminin hesabına aktarılmak üzere Bakanlıkça belirlenecek banka hesabına müracaatçı tarafından yatırılan Türk Lirası cinsinden nakit para makbuz aslını veya süre yönünden geçici ve süresiz banka teminat mektubunu,
  • l) İhale tutanağı: Yapılan ihale sonucu ihale başvuru evraklarının uygunluğunu gösteren ihale salonunda komisyon üyeleri ve müracaatçılara imzalatılan tutanağı (EK-3),
  • m) İhalenin yapılacağı yer: Genel Müdürlükçe belirlenen, Genel Müdürlük internet sayfasında ve Resmî Gazete’de ilan edilen yeri,
  • n) İşletme ruhsat taban bedeli: Kanunun 13 üncü maddesinde belirtilen ve ihaleye katılmak amacı ile müracaatçı veya talep eden tarafından yatırılması gereken bedeli,
  • o) İşletme ruhsatı: Belirli bir alanda, belirli bir süre ile maden işletme faaliyetlerinin yürütülebilmesi için verilen yetki belgesini,
  • ö) Kanun: 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununu,
  • p) Müracaatçı: İhaleye katılacak olan gerçek veya tüzel kişileri,
  • r) Özel alan: İlgili kurumlar tarafından koordinatları Genel Müdürlüğe bildirilen; özel çevre koruma bölgeleri, milli parklar, yaban hayatı koruma ve geliştirme sahaları, muhafaza ormanları, 4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanununa göre korunması gerekli alanlar, 1 inci derece askeri yasak bölgeler, I/5000 ölçekli imar planı onaylanmış alanlar, 1 inci derece sit alanları ile madencilik amacı dışında tahsis edilen ve Genel Müdürlük tarafından uygun görüş verilen elektrik santralleri, organize sanayi bölgeleri, petrol, doğal gaz ve jeotermal boru hatları gibi yatırım alanlarını,
  • s) Proje: Yer kabuğundaki maden kaynaklarının değerlendirilmesi amacına dönük seçilmiş bir teknoloji kullanarak mevcut bir potansiyel talebini karşılamak üzere mal ve cevher üretmek için çalışmaları düzenleyen beyan niteliğinde raporu,
  • ş) Rezerv: Kaynağın, boyutları ve tenörü/kalitesi belirlenmiş ve günün şartlarında ekonomik olarak üretilebilir ve işlenebilir kısmı,
  • t) Taban ihale bedeli: İşletme ruhsat taban bedelinden az olmamak kaydı ile Genel Müdürlükçe belirlenerek Genel Müdürlüğün internet sayfasında ilan edilen bedeli,
  • u) Talep eden: II. Grup (a) ve (c) bendinde yer alan maden alanlarına ilişkin koordinatları verilerek Genel Müdürlük tarafından ihaleye çıkarılmasını isteyen gerçek veya tüzel kişiyi,
  • ü) Teklif mektubu: İhaleye katılacak olan müracaatçıların kapalı zarf içinde verdikleri teklifi (EK-4),
  • v) Tesis: Madencilik faaliyetleri için zorunlu olan her türlü kırma, eleme, öğütme, kesme ve sayalama tesisleri ile işleme tesisi kapsamında asfalt üretim, hazır beton, yapı elemanı tesisleri, sallantılı masa, jig, konsantratör, flotasyon, liç, kalsinasyon, bioksidasyon ve benzeri cevher hazırlama ve zenginleştirme tesisleri, karıştırma, depolama, stoklama, atık kazanma ve atık bertaraf tesisleri gibi geçici üniteleri,
  • ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

İhale Usulü, Müracaat ve İhale Şartnamesi

İhale usulü

MADDE 5 – (1) İhaleler, açık ihale usulü ile yapılır. Teklifler kapalı olarak alınır. Geçerli kapalı tekliflerin aritmetik ortalamasının %50'sinin üzerinde kalanlar arasında açık artırma ihale usulü ile ihaleye devam edilir. Aritmetik ortalamanın %50'sinin üzerinde tek teklifin kalması halinde, bu teklife göre ihale sonuçlandırılır.

İhaleye müracaat

MADDE 6 – (1) İhaleye açılan sahaların ihalelerine medeni hakları kullanmaya ehil Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, madencilik yapabileceği statüsünde yazılı Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş tüzel kişiliği haiz şirketler, bu hususta yetkisi bulunan kamu iktisadi teşebbüsleri, müesseseleri, bağlı ortaklıkları, iştirakleri ile diğer kamu kurum, kuruluş ve idareleri ihaleye katılmak için ihalenin yapılacağı gün ve saatte usulüne uygun olarak başvuruda bulunulması zorunludur.

(2) İhaleye aşağıdaki belgelerle birlikte müracaat edilir:

a) Gerçek kişiler için:

  1. Genel Müdürlükçe hazırlanan ihale müracaat formu (EK-2),
  2. T.C. kimlik numarasını içeren noter tasdikli imza beyannamesi,
  3. Vekaleten katılacakların noter tasdikli vekaletnamesi ile T.C. kimlik numarasını içeren imza beyannamesi,
  4. Müracaatçı tarafından imzalanmış ihale şartnamesi ve şartname bedelinin ilgili banka hesabına yatırıldığını gösterir makbuz,
  5. 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin güncel belge,
  6. İhale teminatının bankaya yatırıldığına dair makbuz veya teminat mektubu,
  7. İşletme ruhsat taban bedelinin ödendiğini gösterir makbuz,
  8. Teklif mektubu (EK-4).

b) Tüzel kişiler için:

  1. Genel Müdürlükçe hazırlanan ihale müracaat formu (EK-2),
  2. Müracaatçı tüzel kişiye ait güncel şirket ana sözleşmesini, yönetim kurulunu ve şirketin ortaklarının pay oranlarını içeren Ticaret Sicil Müdürlüğünden onaylı Ticaret Sicil Gazetesi örneği,
  3. Tüzel kişiyi temsile ve ilzama yetkili kişilerin onaylı (Değişik ibare:RG-9/4/2021-31449) sicil tasdiknamesi,
  4. Vekaleten katılacakların noter tasdikli vekaletnameleri ve (Değişik ibare:RG-9/4/2021-31449) sicil tasdiknamesi, yetkili olarak ihaleye katılacakların yetki belgeleri,
  5. Müracaatçı tarafından imzalanmış ihale şartnamesi ve şartname bedelinin ilgili banka hesabına yatırıldığını gösterir makbuz,
  6. 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin güncel belge,
  7. İhale teminatının bankaya yatırıldığına dair makbuz veya teminat mektubu,
  8. İşletme ruhsat taban bedelinin ödendiğini gösterir makbuz,
  9. Teklif mektubu (EK-4).

(3) Müracaatçı, katılacağı her bir ihale için ikinci fıkrada belirtilen bilgi ve belgeleri tam ve eksiksiz olarak, ihale teklif zarfı kapalı olarak, Genel Müdürlüğün internet sayfasında ilan edilen saat aralığında, yer ve tarihte sıra numarası karşılığında ihale komisyonuna teslim eder. İhale teklif zarfının üzerine sahanın ili, erişim numarası ve teklif sahibinin ismi/unvanı yazılır. Komisyon tarafından, ihale teklif zarfının üzerine sıra numarası kaydedilir. Eksik bilgi ve belgeler ile yapılan müracaatlar değerlendirmeye alınmaz.

(4) Müracaatçı bu maddenin ikinci fıkrasındaki bilgi ve belgeleri her bir teklif için ayrı ayrı olarak vermek zorundadır. Bu belge ve bilgiler iade edilmez, başka bir müracaat için kullanılamaz.

İhale şartnamesi

MADDE 7 – (1) İhale şartnamesi, ihale konusu işlerin özelliğini belirtecek şekilde Genel Müdürlükçe hazırlanır ve internet sayfasında yayımlanır. Müracaatçılar, ihale şartname bedelini Genel Müdürlükçe belirlenen banka hesabına yatırır.

(2) İhale şartnamesi, yapılacak ihaleye göre aşağıdaki hususları içerir:

  1. a) İhale edilecek sahanın ili ve erişim numarasını,
  2. b) İhale edilecek sahanın taban ihale bedeli, ihale teminat tutarı, işletme ruhsat taban bedeli ve ihale şartname bedeli ile bunların ödeme yerleri ve süreleri,
  3. c) İhalenin yapılacağı yer, tarih ve saati,
  4. ç) Müracaatçılarda aranılan şartlar ve istenilen belgeleri,
  5. d) Genel Müdürlüğün ihaleyi ertelemeye veya iptal etmeye yetkili olduğu,
  6. e) Kapalı teklif ve açık artırma yoluyla ihale uygulama şekli,
  7. f) İhtilafların çözüm şekli ve yeri,
  8. g) İhale edilecek sahanın bulunduğu listenin ilana çıkarıldığı tarihi,
  9. ğ) İhale teklif zarfının kapalı olarak, teslim edileceği saat aralığı, yer ve tarihi.

(3) Maden ruhsat sahasının cinsi, rezervi, bulunduğu bölge, tenörü, istihdam, yatırım, ülke ihtiyaçları ve benzeri hususlar dikkate alınarak ihale şartnamesinde açıkça belirtilmek kaydıyla enerji, ara ve uç ürün üretme şartını içeren ihaleler yapılabilir. Bu ihalelerde ihaleye katılma şartları, taban ihale bedeli, ihale bedelini ödeme şekli ve süresi, üretim süreleri veya tesislerin yatırım süreleri ve diğer hususlar ihale şartnamesi ile belirlenebilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

İhale Talepleri ve İhale Edilecek Sahalar

İhale talebinin yapılması ve değerlendirilmesi

MADDE 8 – (1) II. Grup olarak ruhsatlandırılmamış alanların, II. Grup (a) ve (c) bendi madenler kapsamında ihaleye çıkarılması, Kanunun 16 ncı maddesindeki alan sınırlaması dahilinde koordinatları belirtilerek ve işletme ruhsat taban bedeli yatırılarak, Kanunun 6 ncı maddesinde belirtilenler tarafından talep edilebilir. İhaleye çıkartılması talep edilen alanlar Genel Müdürlükçe değerlendirilerek uygun görülenler talep tarihi itibarıyla II. Grup ihalelik saha haline getirilir.

(2) İhalelik saha konumunda bulunan II. Grup (a), (b) ve (c) bendi maden sahalarının ihalesi II. Grup veya II. Grup (a), (b) ve (c) bendi olarak yapılır. II. Grup maden sahalarının alt bent belirtilmeksizin ihale edilmesi halinde, bu sahaların ihalesini kazanan kişi yükümlülüklerini yerine getirmesi şartıyla II. Grupta yer alan herhangi bir bent yönünde tercihini yaparak almak istediği ruhsatı belirler.

(3) Birinci fıkra kapsamında bir alanın ihale edilmesini talep edenlerden, bu sahaların ilk ihalesinde ayrıca işletme ruhsat taban bedeli alınmaz. İhaleye katılmayanların yatırmış olduğu işletme ruhsat taban bedeli iade edilmez. Ancak müracaat edilen alan Genel Müdürlükçe değerlendirildikten sonra ihale edilemeyecek alan olması durumunda, yatırılan işletme ruhsat taban bedeli iade edilir.

(4) Birinci fıkra dışındaki alanların ihale edilmesi Genel Müdürlükten koordinatlı veya erişim numarası belirtilerek dilekçe ile talep edilebilir. Talepler Genel Müdürlükçe değerlendirilerek uygun görülenler talep tarihi itibarıyla ihalelik saha haline getirilir. Bu taleplerde işletme ruhsat taban bedeli alınmaz.

(5) Genel Müdürlük, ruhsatlandırılmamış boş alanları talep olmaksızın değerlendirerek ruhsatlandırmaya uygun olan alanları ihalelik saha olarak belirleyerek, tek başına veya mücavirindeki ihalelik alanlarla birlikte tek saha olarak ihaleye çıkarabilir.

Büyük ve küçük alanların ve sahaların ihale edilmesi

MADDE 9 – (1) Yürürlükteki ruhsat sahaları arasında bulunan; birbirine yakın ya da karşılıklı iki kenar arasındaki mesafenin yüz metreden az olması veya tek başına madencilik faaliyeti yapılamayacak kadar küçük alan olması durumunda, bu alanın ihalesi madencilik yapılabilecek konumda ve belirlenen alana bitişik en aziki ortak noktası bulunan ruhsatların sahipleri arasında yapılır. Bu ihaleye ilişkin ilgili ruhsat sahiplerine tebligat gönderilir. Ayrıca Resmî Gazete'de ve Genel Müdürlük internet sitesinde Genel Müdürlükçe belirlenen taban ihale bedeli ve ihale tarihi belirtilerek ilan edilir. Bu alan, ihale bedeli yatırıldıktan sonra ruhsat safhasına bakılmaksızın ihaleyi kazananın ruhsatına ilave edilir. Mesafeler, madenin cinsi, maden işletme yöntemi ve benzeri hususlar dikkate alınarak Genel Müdürlükçe artırılabilir veya azaltılabilir. Mesafeler yatay olarak hesaplanır.

(2) Yürürlükteki ruhsat sahası veya sahaları arasında bulunan; birbirine yakın ya da karşılıklı iki kenar arasındaki mesafenin yüz metreden az olması veya tek başına madencilik faaliyeti yapılamayacak kadar küçük alan olması ve belirlenen alana bitişik en az iki ortak noktası bulunan ruhsat veya ruhsatların sahiplerinin aynı olması halinde, bu alan ihale yapılmaksızın işletme ruhsat taban bedeli ve Genel Müdürlükçe belirlenen taban ihale bedeli yatırılarak talep edenin ruhsatına, ruhsat safhasına bakılmaksızın ilave edilir. Mesafeler, madenin cinsi, maden işletme yöntemi ve benzeri hususlar dikkate alınarak Genel Müdürlükçe artırılabilir veya azaltılabilir. Mesafeler yatay olarak hesaplanır.

(3) İhalelik durumda olan ve madencilik yapılabilmesi için uygun büyüklükte olmayan sahalar, mücavirinde ruhsatlandırılmamış boş alanlar veya diğer ihalelik sahalarla birleştirilerek ihale edilebilir.

(4) İhalelik sahalardan; jeolojik yapısı, konumu, rezervi, işletmecilik yöntemi, madenciliğe dayalı tesislerin hammadde ihtiyacı, madenin bulunduğu bölgenin ihtiyaçları gibi hususları göz önüne alınarak madenlerin ekonomik olarak işletilebilmesine yönelik aynı gruptaki birden fazla saha için alan sınırlamasına bakılmaksızın tek teklif alınarak veya bir saha birden fazla sahaya bölünerek ihale işlemi gerçekleştirilebilir. İhale sonucunda bu sahalar ruhsat gruplarına göre Kanunun 16 ncı maddesindeki alan sınırlamasına uygun olarak ruhsatlandırılır.

(5) Havza madenciliğini geliştirmek ve jeolojik yapıyı aydınlatmak amacıyla yeni oluşturulan alanlar ile herhangi bir sebeple hükümden düşmüş, terk edilmiş veya taksir edilmiş sahalar alan sınırlamasına bakılmaksızın birleştirilerek ihale edilebilir. Bu şekilde ihale edilen sahaların ruhsatlandırılmasında Kanunun 16 ncı maddesindeki alan sınırlaması aranmaz.

(6) İhaleye müracaat olmaması veya ihale sonuçlandıktan sonra ihale bedelinin yatırılmaması halinde, bu sahalar yeniden ihale programına alınır.

Tesis şartına bağlı ihale

MADDE 10 – (1) Maden ruhsat sahasının cinsi, rezervi, bulunduğu bölge, tenörü, kalitesi, istihdam, yatırım, ülke ihtiyaçları ve benzeri hususlar dikkate alınarak ihale şartnamesinde açıkça belirtmek kaydıyla ara ve uç ürün üretme şartını içeren ihaleler yapılabilir. Bu ihalelerde rezervin özellikleri dikkate alınarak ihaleye katılma şartları, taban ihale bedeli, ihale bedelini ödeme şekli ve süresi, üretim süreleri veya tesislerin yatırım süreleri ve diğer hususlar ihale şartnamesi ile belirlenebilir.

(2) En az ortak iki noktası bulunan ihalelik sahalar, alan sınırlamasına bakılmaksızın tek saha olarak tesis şartına bağlı ihale edilebilir ve Kanunun 16 ncı maddesindeki alan sınırlamasına bakılmaksızın tek ruhsat sahası olarak ruhsatlandırılabilir.

(3) İhalelik durumda olan sahaların çevresindeki ruhsatlandırılmamış boş alanlar veya diğer ihalelik sahalar, alan sınırlamasına bakılmaksızın tek saha olarak tesis şartına bağlı ihale edilebilir ve Kanunun 16 ncı maddesindeki alan sınırlamasına bakılmaksızın tek ruhsat sahası olarak ruhsatlandırılabilir.

(4) Birbirine mücavir olmayan ve rezervi bir bütünlük teşkil etmeyen ihalelik sahalar, alan sınırlamasına bakılmaksızın birlikte tesis şartına bağlı ihale edilebilir, bu sahalar ayrı ayrı ruhsatlandırılabilir.

(5) Bu Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkraları kapsamındaki sahalar, tesis şartına bağlı ihale edilebilir ve ruhsatlandırılabilir.

(6) Bu maddenin ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkraları kapsamı dışındaki ihalelik sahalar ve boş alanlar, tesis şartına bağlı ihale edilebilir ve ruhsatlandırılabilir.

Çakışan işletme ruhsat sahalarında yeni bir maden bulunması

MADDE 11 – (1) Mülga 6309 sayılı Maden Kanunu hükümleri uyarınca verilmiş olan ve 3213 sayılı Maden Kanununa göre ruhsat hukuku devam eden çakışmalı işletme ruhsat sahalarında yeni bir maden bulunması hâlinde, çakışmalı alandaki maden hakkı bu ruhsat sahipleri arasında, bu Yönetmelik hükümlerine göre ihale edilerek, ihaleyi kazananın ihale yükümlülüklerini yerine getirmesi halinde söz konusu maden hakkı ihaleyi kazananın ruhsatına dâhil edilir. Bu ihaleye ilişkin ilgili ruhsat sahiplerine tebligat gönderilir. Ayrıca Resmî Gazete'de ve Genel Müdürlük internet sitesinde Genel Müdürlükçe belirlenen taban ihale bedeli ve ihale tarihi belirtilerek ilan edilir.

Özel alanlar ile çakışan sahaların ihalesi

MADDE 12 – (1) İhalelik durumdaki ruhsat sahalarının ilgili kurumlar tarafından Genel Müdürlüğe bildirilen özel alanlar ile çakıştığının tespit edilmesi halinde, bu sahalar ihaleye çıkarılmadan önce Genel Müdürlükçe ilgili kurumların görüşü alınarak ihale edilip edilmeyeceğine karar verilir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

İhale ve İlan İşlemleri

İhale komisyonu ve karar alınması

MADDE 13 – (1) İhale komisyonu, Genel Müdürlükçe görevlendirilecek bir Genel Müdür Yardımcısının başkanlığında, daire başkanları ve konusunda uzman personelden olmak üzere beş asil ve beş yedek üyeden oluşur.

(2) İhtiyaç olması halinde birden fazla ihale komisyonları oluşturulabilir.

(3) İhale komisyonu eksiksiz toplanır ve kararlar çoğunlukla alınır. Mazereti nedeni ile ihale komisyonuna katılamayan asil üye yerine yedek üye katılır. Kararlarda çekimser kalınamaz. Karara katılmayan üye karşı oy gerekçesini karar altına yazarak imzalamak zorundadır.

İhale ilanı

MADDE 14 – (1) İhale ilanı Resmî Gazete'de yayımlanır. Ayrıca ihaleye açılan her bir saha için açıklayıcı ihale bilgileri Genel Müdürlük internet sayfasında ihale tarihinden en az on beş gün önce ilan edilir.

İhale ilanında yer alacak hususlar

MADDE 15 – (1) İhaleye çıkarılacak sahaların ilanlarında aşağıdaki hususlar yer alır:

a) Resmî Gazete ilanında:

  1. İhaleye çıkarılacak sahaların Genel Müdürlük internet sayfasında ilan edileceği tarih, ihale şekli ve ihale bilgileri,
  2. İlan edilen sahaların ihalesine katılmak için başvuru şekli,
  3. Başvuru yapılmayan sahaların yeniden ihale edileceği.

b) Genel Müdürlük internet sayfasında:

  1. Resmî Gazete ilan bilgileri,
  2. İhale edilecek sahanın ili, erişim numarası, ruhsat grubu, alanı, pafta ve koordinatları,
  3. Taban ihale bedeli, ihale teminat tutarı, işletme ruhsat taban bedeli ve ihale şartname bedeli ile bunların ödeme yerleri ve süreleri,
  4. İlan edilecek sahalara ilişkin olarak, ihaleye katılanların ihale teklif zarfını teslim edeceği yer ve saat,
  5. İhalenin yapılacağı yer, tarih ve saat.

İhale işlem dosyası

MADDE 16 – (1) İhaleye çıkarılacak sahalarla ilgili her ihale için Genel Müdürlükçe komisyon başkan ve üyelerine verilmek üzere; ihale şartnamesi ve ihalesi yapılacak sahaya ait bilgilerin yer aldığı bir dosya hazırlanır.

(2) Her ihaleyle ilgili bütün belge ve bilgiler, oluşturulan ihale işlem dosyasında muhafaza edilir.

Taban ihale bedelinin tespiti

MADDE 17 – (1) Taban ihale bedeli, işletme ruhsat taban bedelinden az olmamak kaydıyla Genel Müdürlükçe sahanın ruhsat safhası, konumu, rezerv bilgileri ve piyasa şartları dikkate alınarak belirlenir.

İhale teminatı

MADDE 18 – (1) İhalelerde ihale şartnamesinde belirtilen banka hesabına Türk Lirası cinsinden yatırılan nakit para veya bankalardan alınacak geçici ve süresiz teminat mektubu ihale teminatı olarak kabul edilir.

(2) İhale teminatı; işletme ruhsat taban bedelinden ve Genel Müdürlükçe belirlenerek Genel Müdürlüğün internet sayfasında ilan edilen taban ihale bedelinden az olmamak kaydıyla, müracaatçı tarafından verilen kapalı teklifin %20'sinden az olamaz. Aksi takdirde teklif geçersiz sayılır.

(3) Açık artırma için ek bir ihale teminatı alınmaz.

(4) Genel Müdürlük gerekli gördüğü hallerde, ihale şartnamesinde belirtilmek kaydıyla teminat miktarını ve oranını değiştirebilir.

İhale için müracaat yapılmayan sahalar

MADDE 19 – (1) Kanun kapsamında ihaleye açılan ve ihalesine müracaat edilmeyen sahalar yeniden ihale programına alınır. Yapılacak yeni ihalede, taban ihale bedeli yeniden belirlenebilir.

İhale tekliflerinin değerlendirilmesi

MADDE 20 – (1) İhale komisyonu, ihale komisyonuna kapalı olarak teslim edilen ihale teklif zarfı, ihale salonunda komisyon üyeleri ve müracaatçılar önünde açılır.

(2) İhale komisyonu, ihalesi yapılacak sahaya ait müracaat sahiplerinin belgelerini inceler. Evrakları eksik olanların teklifleri geçersiz sayılır.

(3) Aynı erişim numaralı sahaya;

a) Aynı gerçek veya tüzel kişi tarafından birden fazla, aynı gerçek kişi hem kendi, hem de başka gerçek ve/veya tüzel kişi adına asaleten/vekâleten ve aynı gerçek kişi birden fazla vekâleten müracaatta bulunamaz. Aksine hareket edenlerin teklifleri geçersiz sayılır.

b) Şirket adına müracaat edilmesi durumunda, şirketin yönetim kurulu üyeleri ve şirket yetkilileri kendi adına veya vekâleten aynı sahaya müracaatta bulunamaz. Aksi durumda sadece tüzel kişinin müracaatı kabul edilir.

(4) İhale komisyonunca;

a) Kapalı teklifler, müracaatçılar önünde açılır ve okunur. Kapalı teklife göre teminat miktarları yeterli olmayanların teklifleri geçersiz sayılır. Teklifleri uygun olmayan müracaatçılar bir tutanakla tespit edilir. İhaleye katılmak için müracaatta bulunmasına rağmen tekliflerin açılması esnasında salonda bulunmayan ve açık artırmaya katılmayanların kapalı teklifi geçerli sayılır.

b) İlana çıkarılan sahanın ihalesine tek müracaatçının katılması veya geçerli tek teklifin olması halinde bu teklife göre ihale tamamlanır.

c) Birden fazla geçerli kapalı teklifin olması halinde, aritmetik ortalamanın %50'sinin üstünde olanlar açık artırmaya katılma hakkı elde eder. İhalede verilen geçerli tüm kapalı tekliflerin aritmetik ortalamasının %50'sinin altında kalan teklifler değerlendirmeye alınmaz ve açık artırmaya katılamaz.

ç) Açık artırmaya, kapalı teklifte verilen en yüksek bedel üzerinden ve açık artırmaya hak kazanan kapalı teklifte en düşük teklifi veren müracaatçıdan başlanır. Açık artırmaya her defasında en düşük teklifi veren müracaatçıdan başlanarak ihale sonuçlanıncaya kadar devam edilir. Açık artırmada sırası gelen ve teklifi artırmayan müracaatçı açık artırma dışında kalır.

d) Açık artırmada artırım oranlarının üst ve alt sınırları ihale şartnamesinde belirtilir.

e) Müracaatçıların geçerli kapalı teklifleri ve açık artırmada yaptıkları teklifleri, her müracaatçı için kapalı veya açık artırmada yaptığı en yüksek teklif esas alınarak, bütün teklifler en yüksek tekliften başlamak üzere sıralanarak ihale bedeli yatırma takip çizelgesi oluşturulur.

f) İhale bedelleri yatırma takip çizelgesi ve ihale tutanağı ihaleye katılanlar ve komisyon üyeleri tarafından da imzalanır.

İhalenin sonuçlanması

MADDE 21 – (1) İhale komisyonu, teklif edilen ihale bedelini uygun görmesi halinde; ihaleyi kazanan ilgiliye, ihale bedelini yatırması için on iş günü, ihaleye birden fazla kişinin katılması halinde ikinci ve sonraki teklif sahiplerine beşer iş günü süre verir. İhale bedeli yatırma takip çizelgesi sıralamasında kendisinden önceki müracaatçının yükümlülüğünü yerine getirmemesi durumunda, ihale bedelini yatırma sırası gelen müracaatçı, teklif ettiği ihale bedelini beş iş günü içinde ilgili yerlere yatırmak zorundadır.

(2) İhale bedeli yatırma takip çizelgesi, müracaatçıların takip etmeleri için Genel Müdürlük internet sayfasında yayınlanır. Müracaatçıya, ayrıca tebligat yapılmaz.

(3) İhaleyi kazananın ve sırası gelenin süresi içerisinde ihale bedelini yatırması zorunludur. Aksi halde müracaatçı hakkını kaybeder ve ihale teminatı irat kaydedilir.

(4) İhaleyi kazananlar ihale bedelini yatırıncaya kadar sıralamadaki diğer müracaatçıların ihale teminatları iade edilmeyerek bekletilir. Sırası gelen müracaatçının ihale bedelini yatırması halinde ihale süreci son bulur ve sıralamada sonra gelen müracaatçıların ihale teminatları iade edilir.

(5) İhale işlemi sonucunda değerlendirme dışı kalan teklif sahiplerinin ihale teminatları, ihaleden sonra iade edilir.

İhale işleminin kesinleşmesi

MADDE 22 – (1) İhale, Genel Müdürlük Makamının onayı ile kesinleşir.

(2) Sahaların ihalesinden elde edilen gelirler genel bütçeye gelir kaydedilir.

(3) Bu Yönetmelik kapsamındaki iş ve işlemler için ihtiyaç duyulan harcamalar Bakanlık bütçesinden karşılanır.

İhalenin ertelenmesi ve iptali

MADDE 23 – (1) Genel Müdürlük gerekli gördüğü hallerde ihaleyi erteleyebilir. Teklif zarfları açılmadan ihalenin ertelenmesi durumunda, ertelenen ihaleye sadece daha önce başvuruda bulunanlar katılır.

(2) Genel Müdürlük gerekli gördüğü hallerde ihaleyi iptal edebilir. İhalenin iptal edilmesi durumunda müracaatçılar bir hak talep edemez. Ancak, yatırılan işletme ruhsat taban bedeli ve teminatlar iade edilir.

(3) İhale teklif zarfının kapalı olarak teslim edilmesi için tespit olunan tarih, daha önce öngörülemeyen tatil gününe rastlamışsa, ihale teklif zarfı kapalı olarak tatili takip eden ilk iş gününde aynı saat aralığı ve yerde teslim edilir.

(4) İhale için tespit olunan tarih, daha önce öngörülemeyen tatil gününe rastlamışsa, ihale tekrar ilana gerek kalmaksızın tatili takip eden ilk iş gününde aynı yer ve saatte yapılır.

İhale sonucunun ilanı ve tebligat

MADDE 24 – (1) Kapalı teklif vermesine rağmen ihale salonunda hazır bulunmayan veya ihalede hazır bulunup da ihale komisyonu tarafından hazırlanan ihale tutanağı ve ihale bedeli yatırma takip çizelgesini imzalamayan müracaatçılar ve ihaleye teklif verenler de ihale tutanağını ve ihale bedeli yatırma takip çizelgesini imzalamış sayılır.

(2) İhale tutanağı ve ihale bedeli yatırma takip çizelgesi tebligat yerine geçer.

(3) İhale sonuçları, Genel Müdürlük internet sayfasında ilan edilir.

(4) Bu Yönetmelik kapsamındaki ihale sonuçları ile ilgili ayrıca bir tebligat yapılmaz.

Ruhsatlandırma

MADDE 25 – (1) İhale bedelinin yatırıldığı tarihten itibaren ihaleyi kazanan ilgiliye, arama veya işletme ruhsatı düzenlenmesi için Maden Yönetmeliğinde belirtilen yükümlülükleri yerine getirmesi için iki ay süre verilir. Bu süre içerisinde yükümlülüklerin yerine getirilmemesi durumunda talep sahibi ruhsat hakkını kaybeder, yatırılan işletme ruhsat taban bedeli ve ihale bedeli iade edilmez, saha yeniden ihalelik saha durumuna getirilir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Sorumluluklar ve yaptırımlar

MADDE 26 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında yapılan ihalelerde;

a) İhale neticesinde ruhsat alma hakkını kazandığı halde yükümlülüklerini yerine getirmeyen gerçek ve tüzel kişiler, bir yıl süre ile kendi adına veya vekâleten Genel Müdürlük tarafından yapılan ihalelere katılamazlar.

b) (Danıştay Onüçüncü Dairesinin 15/12/2020 tarihli ve E.:2019/245; K.:2020/3673 sayılı kararı ile iptal bent; Danıştay İDDK'nın 21/4/2022 tarihli E.:2021/1947, K.:2022/1551 sayılı Onama kararı ile mezkûr karar kesinleşmiştir.)

(2) Hile, tehdit, nüfuz kullanma ve çıkar sağlama suretiyle ya da başka yollarla ihaleye fesat karıştıran veya sahte belge kullananlar ile bu fiillere teşebbüs edenler ile ilgili Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur. Bu kişiler ile bu kişilerin adına hareket ettikleri gerçek ve tüzel kişiler, iki yıl süre ile kendi adına veya vekâleten, Genel Müdürlük tarafından yapılan ihalelere katılamazlar.

(3) İhaleden sonra sahte belge kullanılarak ihalenin kazanıldığının tespit edilmesi halinde müracaatçının teminatı irat kaydedilerek ruhsat/sertifikası iptal edilir. İhale bedeli iade edilmez. Bu durum diğer müracaatçılara bir hak sağlamaz. Ayrıca sahte belge kullananlar veya kullanmaya teşebbüs edenler hakkında ilgili Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.

(4) Bu Yönetmelik kapsamındaki ihalelere; Devlet memurları, diğer kamu görevlileri, Genel Müdürlüğün merkez ve taşra teşkilatında çalışan yevmiyeli ve mukaveleli personel katılamaz.

Yürürlük

MADDE 27 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 28 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı yürütür.

TarihSayı
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin21/9/201730187
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
1.9/4/202131449
2.

Kaynak:  https://mevzuat.gov.tr/anasayfa/MevzuatFihristDetayIframe?MevzuatTur=7&MevzuatNo=23905&MevzuatTertip=5

https://mapeg.gov.tr/Sayfa/Ozellestirilmis/maden-yonetmelikleri